Kapitel 22 - Nu minns jag!

3/28/2014

Jag och Bob bestämmer oss för att följa med Julia hem till hennes lägenhet efter skolan, för att prata om våran gemensamma dröm. Vi går in i Julias rum. Julias rum har tapeter med gula stjärnor på. På väggen hänger en tavla som föreställer ett stort lövträd. Framför trädet har någon målat en bäck. Vi sätter oss alla tre på sängen som har svart överkast.

Jag känner något under täcket. Jag hittar ett nagellack.
- Är det här ditt nagellack? frågar jag.
- Jag känner inte igen det, säger Julia. Får jag se?

Julia undersöker nagellacket, hon brukar inte ha den färgen. Plötsligt kommer Julia åt en knapp på nagellacket. En laserstråle skjuts ut och klyver tavlan i två delar!

Alla blir förvånade och Julia tappar nagellacket.
- Wow! Coolt! säger Bob.
- Men vad är det där bakom tavlan? säger jag. Jag går fram och tittar.
I väggen, där tavlan hängde, sitter ett metallskåp med ett sönderbränt kodlås på.

Precis när jag ska titta i skåpet, så hör vi fotsteg utanför dörren.
-Nej! Mamma kommer hem! skriker Julia. Hon kommer bli jättearg!
Vi sitter knäpptysta och väntar, men fotstegen går förbi ytterdörren och vidare upp i trappuppgången.
När jag tittar i kassaskåpet hittar jag ett papper. På pappret står det

Doktor Xaviers mystiska, spionsäkra plan…


I planen står om Doktor X hemliga plan för att döda kungen och gifta sig med drottningen.

Planen är undertecknad av tre agenter.
- Men! Det är ju våra föräldrar, säger Bob när de läser agenternas namn.

Plötsligt förstår jag. Jag kommer ihåg Doktor X och får tillbaka minnet. Jag förklarar för Julia och Bob.

- Nu måste vi få tillbaka nyckeln snabbt, innan det är försent! säger vi alla i kör.

Författare: Årskurs 4, Ringsbergskolan

3 kommentarer:

Anonym sa...

Bra!!! Vad spännande!! Vilka författare ni är, det här kunde vi aldrig ana. 5B Centrumskolan

Anonym sa...

vad spännande!

Anonym sa...

Det tog lång tid att gjöra stort tack till alla

Skicka en kommentar