Kapitel 15 - Återföreningen!

4/20/2016

- Pappa! ropar Hawa och kastar sig i hans famn.
- Känner du igen mig nu? frågar hon när de kramats färdigt.
- Ja, svarar pappa och ser glad ut. Nu minns jag er i familjen.

Hawas mamma kommer fram och de kramas länge alla tre.

- Men var är Maryam? undrar pappa oroligt.
Hawa berättar att hon är hemma i lägenheten och att han får träffa henne snart.

- Varför mindes du inte mig förra gången vi träffades och varför har du ett sår i huvudet? undrar Hawa sedan.
- Efter att jag träffat dig började jag minnas mer men det är fortfarande mycket jag inte minns, säger pappa bekymrat. Jag vet inte hur jag blev skadad.

- Men vilka är det här? undrar pappa och pekar på Sara och Mohammed.
- Det är mina nya vänner, säger Hawa stolt och presenterar dem.

Plötsligt upptäcker Hawa att det står en lång och skäggig man bredvid dem.

- Jag heter Björn och äger den här bokhandeln, säger han. Häromdagen kom Abdulh in i bokhandeln. Han var skadad och förvirrad så jag hjälpte honom. Vi började prata på engelska och det visade sig att han gillade böcker och här i bokhandeln började han minnas mer och mer om sig själv.

Muhammed översätter allt Björn säger till Hawa och de andra. Hawa bubblar över av allt hon vill berätta för pappa men det får vänta till senare. För nu kommer de ju att ha tid tillsammans!
Men det är en fråga hon inte förstår och måste få svar på. Hur hänger mysteriet med skorna ihop egentligen?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar