Kapitel 1 - Äventyret börjar

2/25/2014

Det var en mörk kväll på hösten. Ute var det busväder. Vinden slet i mina kläder, löven virvlade framför mina fötter och regnet piskade mot ansiktet.  Jag var på väg till min kompis som bodde i ett höghus en bit bort. Nu gick jag genom en park. Bakom mig hördes ett brak. Jag vände mig om. Ett träd hade fallit över stigen. Jag kände hjärtat slå hårt i bröstet. När som helst kunde nästa träd falla. Jag började springa. Jag ville bort från parken, träden och stormen.

Till slut såg jag huset. Det var tio våningar högt. Jag öppnade ytterdörren, klev in i trappan och kände den sköna inomhusvärmen. Där inne tystnade äntligen stormen. Jag stod stilla ett par sekunder för att hämta andan. Det droppade från håret. Jag var genomblöt.

En bit bort såg jag hissen. Jag gick förbi en barnvagn och en cykel utan framhjul. Inne i hissen hade någon klottrat på väggarna. På golvet låg en hopknycklad burk bredvid en gammal fimp. Jag tryckte på knappen med nummer nio. Min kompis bodde på den näst översta våningen. Hissen startade med ett ryck. Den började långsamt med en viss klagan röra sig uppåt. Mellan våning fyra och fem hände det. Hissen stannade. Lampan i taket slocknade. Det blev kolsvart. Jag såg ingenting. Rädslan gick som en elektrisk stöt genom kroppen.

"Ta det lugnt. Det löser sig" viskade jag för att lugna mig själv.

"Måste tänka" fortsatte jag.

Då kom jag på det. Jag hade mobilen i fickan. Med den lyste jag upp hissen. Jag kände på dörren. Den gick inte att öppna. Hissen hade stannat mellan två våningar. Då tryckte jag på larmknappen. Det var tyst.

Sedan gjorde jag nästa upptäckt. Den skrämde mig. Mobilen hade ingen täckning. Det gick inte att ringa efter hjälp. Hur skulle jag nu komma ut? 

Författare: Torsten Bengtsson

0 kommentarer:

Skicka en kommentar